FAQ
Varför får jag alltid en notis på iPhone när jag skannar?
Om du får en notis på din iPhone när du skannar en Accessy-tagg, betyder det att det är mobilen som först försöker skanna taggen, och inte appen i sig. Då ser det alltså ut så här: För att undvika detta, aktivera skannings-funktionen i Accessy-appen ...
Jag får ett meddelande angående "certifikat". Vad gör jag?
En gång per år behöver det s.k. säkerhetscertifikatet för Accessy förnyas. Detta certifikat är en bekräftelse på att ditt användarkonto är legitimt och aktivt (tänk BankID). Du behöver inte göra något annat än att helt enkelt klicka "Continue using ...
Jag får felmeddelande efter PIN-kod eller vid registrering
Om du får ett felmeddelande efter att du försöker ange PIN-kod eller registrera dig i Accessy-appen, är det troligtvis mobilens datum- och tidsinställningar som är felaktiga. Felmeddelandet kan vara lite olika, men förmodligen har du ett av följande ...
Kompatibla mobiltelefoner och operativsystem
För att kunna ladda ner och installera Accessy gäller följande systemkrav: iPhone För iPhone krävs iOS 13.0 eller senare. Android Accessy kör på alla Android-mobiler med Android 8.0 eller senare.
Måste jag verkligen använda skanning, t.ex. vid garage och liknande..?
Man måste inte använda skanning. Tycker man det är enklare kan man istället lägga till en access som favorit och därigenom komma åt knappar för att öppna dörrar och portar med, istället för att skanna. Tryck helt enkelt på "Lägg till favoriter". Om ...
Jag har glömt min återställningskod. Vad gör jag?
Du kan alltid komma åt din återställningskod igen om du klickar på "ikonen med prickarna" längst ned till höger i appen. Gå sedan till "Inställningar" där du hittar din kod. Har du hamnat i ett läge där återställningskoden efterfrågas (t.ex. efter ...
När jag skannar dyker Apple Pay upp istället?
Om du skannar utan att det händer något annat än att Apply Pay dyker upp, innebär det troligen att du skannar fel enhet vid dörren. Med Accessy i mobilen ska du inte skanna själva kortläsaren. Skanna istället den lilla "A-taggen" som bör sitta ...
Appen hänger sig ibland eller bara snurrar
Om du upplever att appen ibland hänger sig och "bara står och snurrar", kan det vara värt att kolla din internetanslutning - och gärna då både WiFi och ditt mobila nätverk. Accessy är helt beroende av att din mobil har internetuppkoppling. Ibland kan ...
Lägg till favoriter
Så här kan du lägga till favoriter i Accessy så att du alltid har dina mest använda accesser nära: Öppna appen och gå till "Hem". Svajpa vänster på en av dina befintliga accesser för att visa hjärt-ikonen. Klicka hjärtat för att göra accessen till en ...
Kan jag byta PIN-kod?
Om du känner att du måste byta PIN-kod, kan man avregistrera sitt konto och "logga in från start" igen. Ditt konto, inklusive accesser, förblir intakt när du avregistrerar dig. Avregistera genom att gå till "Mer" och sedan "Inställningar" där du ...
Kan jag skicka felmeddelande direkt via appen?
Kan man skicka felmeddelande direkt via appen? Ja, om du tar en skärmdump från mobilen får du frågan om du vill skicka skärmdump via e-post till oss. Förutom skärmdump får vi även en logg på vad appen har försökt göra samt information om din mobil ...
Måste telefonen ha internet
Ja, din telefon måste ha internet för att Accessy ska fungera. Därför kan det ibland upplevas lite "hackigt" om du befinner i utkanten av ett WiFi-nätet och din mobiltelefon växlar mellan WiFi och ditt mobila internet.
Kan jag logga ut från Accessy-appen på något sätt?
Ja, även om det inte är i traditionell bemärkelse, så kan du kan logga ut från Accessy-appen: För iPhone, gå till "Mer" och sedan "Inställningar" och därefter "Avregistrera" För Android, gå till "Mer" och sedan "Avregistrera" Ditt konto, inklusive ...
Hur kan jag se min passage-historik?
Du kan se din passage-historik under respektive access du har. Förfarandet är snarlikt oavsett om du kör iPhone eller Android: Gå till Accesser och klicka på den access du vill se historik för. Klickar du sedan på "de tre prickarna" längst upp till ...
Appen säger att kontot redan existerar, men jag har aldrig haft något Accessy-konto?
Någon har tidigare använt det telefonnummer du angivit för att skapa ett Accessy-konto tidigare. Troligen beror detta på att: Denna någon har sagt upp sitt telefonabonnemang, efter ett tag har det blivit tillgängligt igen och som du nu har fått. ...
Varför tas alla accesser och medlemskap bort vid nollställning? Telefonnumret är ju mitt?
Skulle du säga upp ditt telefonabonnemang kommer ditt gamla telefonnummer bli tillgängligt för ett nytt abonnemang efter ett tag. Det skulle innebära att någon framtida användare av ditt telefonnummer även skulle kunna få tillgång till dina ...
Accessy frågar efter PIN-kod med jämna mellanrum. Varför?
Av säkerhetsskäl måste man med jämna mellanrum ange PIN-kod för att bekräfta att ”du är du”. Det är även en säkerhetsåtgärd i de fall man t.ex. råkar tappa bort mobilen. Tänk på! Man har max 3 gånger på sig att ange rätt PIN-kod. Anger man fel ...
Kan jag byta mellan två mobiltelefoner?
Ja, så länge du har lyckats aktivera och logga in på Accessy-appen på respektive mobiltelefon. Har du bara gjort det, så kan du byta fram och tillbaka mellan två olika mobiltelefoner. SIM-kortet behöver inte vara i den enhet du för tillfället vill ...
Vad händer om jag byter mitt telefonnummer?
Om du byter telefonnummer kommer du att behöva nollställa ditt Accessy-konto och därmed behöver du söka om tidigare accesser och medlemskap.
Vad händer om jag byter mobiltelefon?
Om du byter din mobiltelefon men behåller ditt gamla SIM-kort och telefonnummer, behöver du bara installera appen på din nya mobiltelefon och logga med ditt befintliga konto.
Hur läser jag av Accessy-taggen med min mobil?
Har du problem att läsa av Accessy-taggar? Om du har en Android Dubbelkolla först och främst att “NFC"-funktionen är påslagen i din mobil. Alternativet för att slå av och på NFC brukar finnas i “huvudmenyn” som hittas när man gör en swipe uppifrån ...
Kan jag använda biometrisk inloggning istället för PIN-kod?
För att slippa ange pinkod kan du istället använda de biometriska möjligheter din telefon har, så som t.ex. fingeravtrycksläsning eller ansiktsigenkänning. För iPhone: Klicka på knappen ”Mer” och sedan ”Inställningar”. Klicka på därefter på ”Tillåt ...
Hur lämnar jag en organisation?
Klicka på knappen ”Mer” och sedan ”Mina organisationer”. Välj den organisation du vill lämna och klicka sedan på knappen ”Lämna organisation”. Tänk på att om du lämnar en organisation så tas även dina accesser bort som du fått tilldelat dig från ...
Jag har glömt min PIN-kod
Om man har glömt PIN-koden till Accessy-appen behöver du låsa upp appen igen med hjälp av den återställningskod du fick när du först skapade ditt konto. När du angett fel PIN-kod tre gånger, kommer du till tillbaka till startskärmen för ...
Jag har fått en inbjudan via SMS, men när jag installerat appen finns ingen inbjudan att acceptera?
Kontrollera om din inbjudan finns genom att klicka på knappen ”Mer” och sedan ”Inbjudningar”. Om du får meddelandet ”Inga inbjudningar” beror detta förmodligen på att du, medan du registrerade dig, valde att nollställa ditt konto. Då försvinner ...
Jag har fått en inbjudan via SMS, varför då?
Någon vill att du ska bli medlem i deras organisation. Accessy är en tjänst för att kunna hantera access till entrédörrar, konferensrum eller andra uppkopplade saker som kräver att du ska vara betrodd för att få använda. Genom att acceptera en ...