FAQ
Rapportera problem
Om du upplever problem eller vill rapportera ett fel i appen kan du göra så här: Ta en skärmdump på mobilen från sidan i appen där du upplever problem. Du får då upp en meny där du kan skicka in ett ärende till oss. Om du bockar att du vill bli ...
Jag saknar access
Fråga: Hur får jag access? Svar: Vänd dig direkt till din administratör eller fastighetsägare. Detta gäller både om du saknar access helt och hållet eller om du bara saknar vissa specifika dörrar. Om jag saknar access, ska du vända dig direkt till ...
I have a US phone number and don't get any text messages
If have an American phone number and you are trying to register with Accessy, you will unfortunately not be able to the activation code sent by text / SMS message. For better or worse, the United States have some rather strict anti-spam laws which ...
Varför får jag alltid en notis på iPhone när jag skannar?
Om du får en notis på din iPhone när du skannar en Accessy-tagg, betyder det att det är mobilen som först försöker skanna taggen, och inte appen i sig. Då ser det alltså ut så här: För att undvika detta, aktivera skannings-funktionen i Accessy-appen ...
Jag får ett meddelande angående "certifikat". Vad gör jag?
En gång per år behöver det s.k. säkerhetscertifikatet för Accessy förnyas. Detta certifikat är en bekräftelse på att ditt användarkonto är legitimt och aktivt (tänk BankID). Du behöver inte göra något annat än att helt enkelt klicka "Continue using ...
Felmeddelande efter PIN-kod
Om du får ett felmeddelande efter att du försöker ange PIN-kod eller registrera dig i Accessy-appen, beror det ofta på att mobilens datum- och tidsinställningar inte är korrekta. Felmeddelandet kan vara lite olika, men förmodligen får du ett av ...
Kompatibla mobiltelefoner och operativsystem
För att kunna ladda ner och installera Accessy gäller följande systemkrav: iPhone För iPhone krävs iOS 13.0 eller senare. Android Accessy kör på alla Android-mobiler med Android 8.0 eller senare.
Måste jag verkligen använda skanning, t.ex. vid garage och liknande..?
Man måste inte använda skanning. Tycker man det är enklare kan man istället lägga till en access som favorit och därigenom komma åt knappar för att öppna dörrar och portar med, istället för att skanna. Tryck helt enkelt på "Lägg till favoriter". Om ...
Jag har glömt min återställningskod. Vad gör jag?
Appen frågar efter återställningskoden, men jag tror inte att jag har den kvar. Om du vet med dig att du inte själv har sparat ner din återställningskod någonstans, kan det ändå vara värt ett försök att kolla om den ändå är sparad till iCloud ...
När jag skannar dyker Apple Pay upp istället?
Om du skannar utan att det händer något annat än att Apply Pay dyker upp, innebär det troligen att du skannar fel enhet vid dörren. Med Accessy i mobilen ska du inte skanna själva kortläsaren. Skanna istället den lilla "A-taggen" som bör sitta ...
Appen hänger sig ibland eller bara snurrar
Om du upplever att appen ibland hänger sig och "bara står och snurrar", kan det vara värt att kolla din internetanslutning - och gärna då både WiFi och ditt mobila nätverk. Accessy är helt beroende av att din mobil har internetuppkoppling. Ibland kan ...
Lägg till favoriter
Så här kan du lägga till favoriter i Accessy så att du alltid har dina mest använda accesser nära: Öppna appen och gå till "Hem". Svajpa vänster på en av dina befintliga accesser för att visa hjärt-ikonen. Klicka hjärtat för att göra accessen till en ...
Kan jag byta PIN-kod?
Om du känner att du måste byta PIN-kod, kan man avregistrera sitt konto och "logga in från start" igen. Ditt konto, inklusive accesser, förblir intakt när du avregistrerar dig. Avregistera genom att gå till "Mer" och sedan "Inställningar" där du ...
Kan jag logga ut från Accessy-appen på något sätt?
Ja, även om det inte är i traditionell bemärkelse, så kan du kan logga ut från Accessy-appen: För iPhone, gå till "Mer" och sedan "Inställningar" och därefter "Avregistrera" För Android, gå till "Mer" och sedan "Avregistrera" Ditt konto, inklusive ...
Hur kan jag se min passage-historik?
Du kan se din passage-historik under respektive access du har. Förfarandet är snarlikt oavsett om du kör iPhone eller Android: Gå till Accesser och klicka på den access du vill se historik för. Klickar du sedan på "de tre prickarna" längst upp till ...
Appen säger att kontot redan existerar, men jag har aldrig haft något Accessy-konto?
Någon har tidigare använt det telefonnummer du angivit för att skapa ett Accessy-konto. Någon annan person har troligen haft numret före dig, helt enkelt. Fortsätt genom att klicka på ”Nollställ kontot” för att nollställa det gamla kontot och skapa ...
Accessy frågar efter PIN-kod med jämna mellanrum. Varför?
Av säkerhetsskäl måste man med jämna mellanrum ange PIN-kod för att bekräfta att ”du är du”. Det är även en säkerhetsåtgärd i de fall man t.ex. råkar tappa bort mobilen och inte har skärmlås på. Tänk på! Man har max 3 gånger på sig att ange rätt ...
Vad händer om jag byter mitt telefonnummer?
Om du byter telefonnummer kommer du att behöva nollställa ditt Accessy-konto och därmed behöver du söka om tidigare accesser och medlemskap.
Vad händer om jag byter mobiltelefon?
Om du byter din mobiltelefon men behåller ditt gamla SIM-kort och telefonnummer, behöver du bara installera appen på din nya mobiltelefon och logga med ditt befintliga konto.
Hur läser jag av Accessy-taggen med min mobil?
Har du problem att läsa av Accessy-taggar? Om du har en Android Dubbelkolla först och främst att “NFC"-funktionen är påslagen i din mobil. Alternativet för att slå av och på NFC brukar finnas i “huvudmenyn” som hittas när man gör en swipe uppifrån ...
Kan jag använda biometrisk inloggning istället för PIN-kod?
För att slippa ange pinkod kan du istället använda de biometriska möjligheter din telefon har, så som t.ex. fingeravtrycksläsning eller ansiktsigenkänning. För iPhone: Klicka på knappen ”Mer” och sedan ”Inställningar”. Klicka på därefter på ”Tillåt ...
Jag har glömt min PIN-kod
Om man har glömt PIN-koden till Accessy-appen behöver du låsa upp appen igen med hjälp av den återställningskod du fick när du först skapade ditt konto. När du angett fel PIN-kod tre gånger, kommer du till tillbaka till startskärmen för ...
Jag har fått en inbjudan via SMS, men när jag installerat appen finns ingen inbjudan att acceptera?
Din inbjudan bör synas högst upp på första sidan i appen. Gör den inte det, är den mest troliga orsaken att du har nollställt konto. Med en nollställning försvinner nämligen samtliga väntande inbjudningar också. Eventuellt kan det också vara så att ...