Jag har glömt min återställningskod. Vad gör jag?

Jag har glömt min återställningskod. Vad gör jag?

Appen frågar efter återställningskoden, men jag tror inte att jag har den kvar.

Om du vet med dig att du inte själv har sparat ner din återställningskod någonstans, kan det ändå vara värt ett försök att kolla om den ändå är sparad till iCloud (iPhone) eller Google Drive (Android). Gör så här:
- starta upp appen från början
- skrolla ner och klicka på texten "Har redan konto"
- ange aktiveringskoden som kommer via SMS
- appen bör nu fråga om den ska kolla efter din återställningskod på iCloud eller Google Drive - svara "Ja" på detta.
- om koden finns sparad kommer den automatiskt att fyllas in. Härifrån är det bara till att följa instruktionerna tills du är inloggad igen och ser dina accesser!

Vad gör jag om koden inte finns sparad alls?

Om koden inte hittas på iCloud eller Google Play, och du inte heller har den sparad "manuellt" någonstans (t.ex. skärmdump eller nedskriven på papper), kvarstår bara alternativet att nollställa kontot och be om access igen. Du hittar instruktioner för hur man nollställer här: Nollställa konto

    • Related Articles

    • Jag har glömt min PIN-kod

      Om man har glömt PIN-koden till Accessy-appen behöver du låsa upp appen igen med hjälp av den återställningskod du fick när du först skapade ditt konto. När du angett fel PIN-kod tre gånger, kommer du till tillbaka till startskärmen för ...
    • Jag har nytt mobilnummer. Vad gör jag?

      Vad gör jag om jag byter till ett helt nytt telefonnummer? I Accessys värld räknas varje mobilnummer som en egen, enskild användare. Du behöver alltså be din administratör att skicka dig en inbjudan och access till ditt nya mobilnummer. Betyder det ...
    • Jag får ett meddelande angående "certifikat". Vad gör jag?

      En gång per år behöver det s.k. säkerhetscertifikatet för Accessy förnyas. Detta certifikat är en bekräftelse på att ditt användarkonto är legitimt och aktivt (tänk BankID). Du behöver inte göra något annat än att helt enkelt klicka "Continue using ...
    • Jag har fått en inbjudan via SMS, men när jag installerat appen finns ingen inbjudan att acceptera?

      Din inbjudan bör synas högst upp på första sidan i appen. Gör den inte det, är den mest troliga orsaken att du har nollställt konto. Med en nollställning försvinner nämligen samtliga väntande inbjudningar också. Eventuellt kan det också vara så att ...
    • Hur läser jag av Accessy-taggen med min mobil?

      Har du problem att läsa av Accessy-taggar? Om du har en Android Dubbelkolla först och främst att “NFC"-funktionen är påslagen i din mobil. Alternativet för att slå av och på NFC brukar finnas i “huvudmenyn” som hittas när man gör en swipe uppifrån ...