Kom igång med Accessy-appen!

Kom igång med Accessy-appen!

Ladda ner Accessy-appen

Börja med att ladda ner appen. Du hittar den i App Store (iPhone) och i Google Play (Android). Sök helt enkelt på "Accessy".

Direktlänk till App Store: https://apps.apple.com/se/app/ accessy/id1478132190

Direktlänk till Google Play:






Skapa konto

Det första du behöver göra är att skapa ett Accessy-konto. Detta görs direkt i appen. Börja helt enkelt med att fylla in ditt namn och telefonnummer. I Accessy räknas ditt telefonnummer som din identitet. Numret skall alltså vara det som används av din telefon där appen är installerad.

Tänk på att telefonnumret måste anges i internationellt format (t.ex. +4670255 36 69 - glöm inte att läsa och acceptera våra användarvillkor också.



När du har gått vidare till nästa sida kommer du att få ett SMS med en aktiveringskod. Detta är en engångskod för att verifiera att du äger telefonnumret. Skriv helt enkelt in koden i fältet och tryck på "Nästa".

På vissa mobiltelefoner kan du få upp en notis där du kan tillåta att aktiveringskoden automatiskt klistras in direkt från SMS:et. I så fall kommer du direkt vidare till nästa bild.

Nu behöver du ange en PIN-kod på minst 6 siffor. Denna PIN-kod används för att logga in i appen vilket du som en säkerhetsåtgärd kommer att behöva göra med lite jämna mellanrum.

PIN-koden är alltså viktig och bör kommas ihåg eller skrivas ner på ett säkert ställe.


Skriv in din valda PIN-kod i bägge fälten för att bekräfta koden och tryck sedan på "Nästa".


När detta är klart kan du också välja att aktivera biometri (t.ex. fingeravtryck eller Face-ID) för att enklare låsa upp appen.

Vill du inte bestämma dig här och nu kan du alltid aktivera biometri vid ett senare tillfälle. Du hittar den då under "Inställningar".

På nästa sida blir du presenterad en återställningskod.

Återställningskoden låter dig återställa ditt Accessy-konto igen om du skulle råka glömma din PIN-kod eller rent av bli av med din telefon.

För att spara återställningskoden, klicka på knappen ”Kopiera”. Klistra sedan in det någonstans där du känner att den är i tryggt förvar (”långtryck” ger dig möjligheten att klistra in koden i t.ex. dokument eller appar).

Du har också valmöjligheten att spara ner din återställningskod till iCloud (för iPhone-användare) eller Google Drive (för Android-användare).

Hantera din återställningskod som en värdehandling då den ger full kontroll över ditt Accessy-konto och de accesser samt medlemskap som du har blivit tilldelad.

Och återigen: skulle du någon gång behöva återkräva ditt konto, t.ex. om du har glömt PIN-koden eller byter mobiltelefon, så behöver du din återställningskod.


Efter att du har tryckt "Nästa" är du nu redo att börja använda Accessy!

Nästa steg blir att införskaffa de accesser du behöver. För detta krävs att du:
  1. Är medlem i en organisation
  2. ansöker om en access, eller ännu enklare: blir tilldelad en access.

Läs mer om detta i avsnittet: "Hur får jag access?"





    • Related Articles

    • Skapa kundkonto och kom igång!

      Börja med att skapa ett kundkonto för ditt företag eller organisation. 1. Ladda ner Accessy-appen med den mobil och mobilnummer som kommer att vara huvudansvarig för kundkontot 2. Registrera dig enligt instruktion på skärmen 3. Via en vanlig dator, ...
    • Att använda Accessy

      Att använda Accessy Att använda Accessy i vardagen för att låsa upp dörrar och rum är väldigt enkelt. Under "Mer" och "Accesser", hittar du de tilldelade accesser du har. Det finns två sätt att öppna en dörr på med Accessy: Via en knapp i appen, ...
    • Appen hänger sig ibland eller bara snurrar

      Om du upplever att appen ibland hänger sig och "bara står och snurrar", kan det vara värt att kolla din internetanslutning - och gärna då både WiFi och ditt mobila nätverk. Accessy är helt beroende av att din mobil har internetuppkoppling. Ibland kan ...
    • Hur läser jag av Accessy-taggen med min mobil?

      Har du problem att läsa av Accessy-taggar? Om du har en Android Dubbelkolla först och främst att “NFC"-funktionen är påslagen i din mobil. Alternativet för att slå av och på NFC brukar finnas i “huvudmenyn” som hittas när man gör en swipe uppifrån ...
    • Kan jag skicka felmeddelande direkt via appen?

      Kan man skicka felmeddelande direkt via appen? Ja, om du tar en skärmdump från mobilen får du frågan om du vill skicka skärmdump via e-post till oss. Förutom skärmdump får vi även en logg på vad appen har försökt göra samt information om din mobil ...