Skapa gästaccess

Skapa gästaccess

Allmänt om gästaccess

En gästaccess är ett sätt för dig som har en access genom Accessy-appen att kunna dela ut en temporär access till en gäst. Genom att skicka en länk, kan gästen via en vanlig webbsida öppna en dörr utan att de behöver ladda ner vår app och registrera sig.

Tänk på: Hantera länken till gästaccessen varsamt då denna kan spridas vidare till icke tänkta mottagare. Skulle detta ändå hända kan du enkelt radera en gästaccess och därmed förhindra access.
Av säkerhetsskäl är giltighetstiden för webblänken därför begränsad till maximalt 12 timmar.
För att alternativet "Gästaccess" ska vara tillgängligt måste din administratör aktivera funktionen för tillgången.

Så här ser det ut om en tillgång har gästaccess aktiverat:






Skapa gästaccess

För att skapa en gästaccess, klicka på tillgången i appen och klicka helt enkelt på ”Gästaccesser” där du hittar knappen ”Skapa gästaccess”:





Du får då upp följande fönster:




  1. Meddelande (valfritt): ange ett meddelande till mottagaren.

  2. Från: anger gästaccessens starttid.

  3. Giltighetstid: anger hur lång tid som gästaccessen ska gälla.

  4. Skicka notifiering när gästaccess används: om detta alternativ är på, skickas en notis från Accessy-appen vid vart tillfälle som gästaccessen används. OBS att inställning inte kan ändras när väl gästaccessen är skapad.



Så här ser gästaccess ut på en mobil:





Dela gästaccessen

När du klickar på “Dela gästaccess” får du möjligheten att skicka webblänken till din tilltänkta mottagare. Alternativen du får upp är helt beroende på vad du har för andra program installerade på din mobil. De vanligaste är troligen e-post och SMS. Det är helt upp till dig hur du vill skicka webblänken.

Exempel på hur det kan se ut:





Radera gästaccess

För att radera en gästaccess, svajpa gästaccessen åt vänster och klicka helt enkelt på papperskorgen. När en gästaccess tas bort, upphör den omedelbart att gälla;





Passagelogg

Det registreras passageloggar över när en gästaccess används. Det går dock inte se VEM som har använt länken, utan bara NÄR den har använts. För att se passageloggen, klicka på den tillgång det gäller och klicka sedan på “Gästaccesser” och den faktiska gästaccess det gäller.

Vill du se en samlad bild över alla de gästaccesser som du har skapat, gå till "Mer" och sedan den runda ikonen med tre prickar längst ned till höger.







FAQ

Q: Måste man skapa gästaccess i appen? Kan man inte göra det i webbportalen för administratörer på något sätt?
A: Gästaccess kan bara skapas i appen. Detta eftersom funktionen är tänkt att kunna användas direkt av användare och inte enbart administratörer.

Q:
Om jag raderar en gästaccess, slutar den fungera direkt då?
A: 
Ja, den slutar att fungera direkt.

Q: Kan jag på något sätt skapa en (1) gästaccess för flera tillgångar?
A: Nej. Det finns dock work-arounds man kan göra. Kontakta din administratör och be hen sätta upp en tillgång med flera svajp-knappar som styr olika dörrar. Vi bistår med support om man inte vet hur man gör: secondlinesupport@accessy.se

Q: Ser jag andra än mina egna gästaccesser i appen?
A: Nej, du ser enbart dina egna. Däremot kan administratörer se samtliga utställda gästaccesser och vem som har skapat dem.

Q: Kan jag på något sätt se vem som har klickat och använt en gästaccess?
A: Nej, det går inte att spåra användaren av en gästaccess. Var därför försiktig med vem du delar ut länken till.

Q: Jag valde att få notiser när gästaccessen används, men ändå verkar jag inte få några notiser?
A: Kolla dina inställningar i mobilen så att notiser/aviseringar från Accessy-appen är tillåtna. Tänk även på att man inte får några notiser om man har appen framme.

Q: Kan jag skapa hur många gästaccesser som helst?
A: Nej, du kan max ha 5 aktiva gästaccesser samtidigt.

    • Related Articles

    • Skapa kundkonto och kom igång!

      Börja med att skapa ett kundkonto för ditt företag eller organisation. 1. Ladda ner Accessy-appen med den mobil och mobilnummer som kommer att vara huvudansvarig för kundkontot 2. Registrera dig enligt instruktion på skärmen 3. Via en vanlig dator, ...
    • Appen säger att kontot redan existerar, men jag har aldrig haft något Accessy-konto?

      Någon har tidigare använt det telefonnummer du angivit för att skapa ett Accessy-konto tidigare. Troligen beror detta på att: Denna någon har sagt upp sitt telefonabonnemang, efter ett tag har det blivit tillgängligt igen och som du nu har fått. ...
    • Jag har fått en inbjudan via SMS, varför då?

      Någon vill att du ska bli medlem i deras organisation. Accessy är en tjänst för att kunna hantera access till entrédörrar, konferensrum eller andra uppkopplade saker som kräver att du ska vara betrodd för att få använda. Genom att acceptera en ...
    • Kom igång med Accessy-appen!

      Ladda ner Accessy-appen Börja med att ladda ner appen. Du hittar den i App Store (iPhone) och i Google Play (Android). Sök helt enkelt på "Accessy". Direktlänk till App Store: https://apps.apple.com/se/app/ accessy/id1478132190 Direktlänk till Google ...
    • Ominstallation eller ny mobiltelefon

      Om du har ominstallerat appen eller bytt din mobiltelefon kan du enkelt komma igång med Accessy igen genom att logga in med ditt befintliga Accessy-konto. Du behöver dock ha din återställningskod! Om du inte redan har ominstallerat, hittar du den ...